Jan Schinkelshoek

Jan Schinkelshoek (1953) is lid van de Raad van Advies van Stichting Burger. Schinkelshoek is 'thuis in Den Haag'. Zijn leven lang opereert hij al op het snijvlak van journalistiek, communicatie en politiek.

Informatie

Als geen ander kent Schinkelshoek alle hoeken en gaten van het Binnenhof. Begonnen als politiek journalist, was hij vervolgens politiek communicatieadviseur, politiek commentator en politiek consultant. En er tussendoor ook nog politicus: lid van de Tweede Kamer. Na tien jaar lang als politiek en parlementair redacteur op het Binnenhof te hebben rondgelopen (van 1972-1982 voor het Reformatorisch Dagblad en de Haagsche Courant) werd Schinkelshoek bij het aantreden van het eerste kabinet-Lubbers hoofd voorlichting van het CDA, woordvoerder van fractievoorzitter Bert de Vries, later campagnemanager van Ruud ('karwei') Lubbers.

In 1990 verruilde hij het CDA voor het Ministerie van Justitie, waar hij - onder minister Ernst Ballin en staatssecretaris Aad Kosto - directeur voorlichting werd. Na vier jaar keerde hij terug naar zijn 'oude' krant, de Haagsche Courant, als algemeen hoofdredacteur. In 2001 vertrok Schinkelshoek naar de Rabobank Groep in Utrecht, waar hij aantrad als directeur communicatie. Via 'Jochem de Bruin' zette hij de voormalige boerenleenbank op de kaart, een prestatie die waarvoor hij in 2005 werd uitgeroepen tot Communicatiemanager van het Jaar.

Na alle rondjes rond het Binnenhof kon het niet uitblijven dat Schinkelshoek de Tweede Kamer in ging. Al snel ontwikkelde hij zich tot 'een gezaghebbend Kamerlid' (NRC) die vooral ook het functioneren van het parlement aan de orde stelde. Ook was hij vice-voorzitter van de parlementaire commissie die de financiële crisis onderzocht (commissie-de Wit). Schinkelshoek achtte de coalitie van zijn partij, het CDA, met de PVV 'heilloos' en besloot niet terug te keren in de Tweede Kamer. Vanaf de zomer van 2010 heeft Schinkelshoek zich in - uiteraard - Den Haag gevestigd als zelfstandig communicatieadviseur.