Nieuws

Nieuws? Hier stellen wij informatie beschikbaar over onze speerpunten, thema's en andere items die wij en onze partnerorganisaties van belang achten. Ook verwijzen wij door naar oorspronkelijke nieuwsbronnen waar meer informatie geraadpleegd kan worden.

Op ‘Prinsjesnacht’, de 3e maandagavond in september viert Stichting Burger (2006) wars van subsidies haar 11e verjaardag samen met de 'Kopstukken' Bert Brussen, Marijn Poels en Tom Zwitser. Elk jaar is de vorm hetzelfde: Café Politiek.

Het thema van Prinsjesnacht 2017 is: ONZEKERHEDEN

Marijn Poels - Marijn Poels Films

Dit jaar is -hoe actueel- gekozen om in -hoe toepasselijk- De Filmkluis een Documentaire te bekijken. Wees gerust: geen 'Popcorn met Jesse en Mark'. Nee, ook geen over gesubsidieerde film en ook geen met belangen doordrenkt exemplaar dat u in de bioscoopzetel in enige hoek drukt.

Gekozen is voor een zelfbedacht en -gefinancierd exemplaar, te weten “The Uncertainty Has Settled” (2017) van Marijn Poels' Marijn Poels Films. Daarin gaat hij tijdens een sabbatical onbevangen op zoek naar het verhaal achter ons huidige klimaatbeleid. Ver weg van complot scenario’s stelt Poels simpele vragen tegen de achtergrond van zijn eigen waarnemingen.

Over onzekerheden gesproken. De maatschappelijke relevantie en betekenis die deze film kan hebben ligt bij de kijker zelf; door te kijken vormt deze zich een mening die wij niet vooraf willen inkleuren.

Bert Brussen - TPO
Bert Brussen geeft vanuit TPOlitiek (TPO) en ook ruim daarvoor ruimte aan wat een weblog moet zijn: het terrein van de vrije mening van vrije mensen. Hijzelf, ‘TPO’ en het brede scala aan publicisten dat daar verslag doet worden geprezen en verguisd. Vele onzekerheden worden ingevuld, in kaart gebracht of regelrecht gefileerd. Brussen geeft persoonlijk en met TPO ruimte waar andere media vaak doodstil blijven en zaken dito doodzwijgen. Brussen ontwart onzekerheden.

Tom Zwitser - Uitgeverij de Blauwe Tijger
Dankzij Tom Zwitser is Nederland een vrijgevochten uitgeverij rijker. Uitgeverij De Blauwe Tijger presenteert een keur aan spraakmakende auteurs uit binnen- en buitenland. Zwitser wist zelfs tijd vrij te maken om te komen tot deel 1 van diens Trilogie Epos, getiteld “Permafrost” (2017). In dit ‘krachtboek’ beschrijft de auteur een samenleving die blijft steken in een permafrost situatie zonder de oorzaken te kunnen doorgronden. Onzekerheden dus.

(Foto) Film, Media en Boek
Met dit drietal kopstukken, met deze ABC, combineren wij Film, Media en Boek. Het is aan u om te laten horen wat u daarvan vindt deze Prinsjesnacht; Discussie in Debat.

Uw aanmelding
Dit en meer bespreken we tijdens ‘Prinsjesnacht’ maandagavond 18 september in het Nutshuis, hartje Den Haag met u en onze 'Kopstukken'.

Aanmelden kan via de
evenementpagina van Café Politiek op Facebook, het aantal plaatsen is beperkt.

Stichting Burger
Deze avond is al 10 jaar gratis om iedereen de mogelijkheid te geven om deel te nemen. Mocht u overwegen Stichting Burger (ANBI status) te willen ondersteunen, stuurt u ons dan een bericht.