Nieuws

Nieuws? Hier stellen wij informatie beschikbaar over onze speerpunten, thema's en andere items die wij en onze partnerorganisaties van belang achten. Ook verwijzen wij door naar oorspronkelijke nieuwsbronnen waar meer informatie geraadpleegd kan worden.

Op 6 mei herdenken wij Pim Fortuyn, die op deze dag in 2002 werd vermoord op het Media Park te Hilversum. Hij werd slechts 54 jaar oud. Zijn populariteit was destijds enorm. De moord werd negen dagen voor de Tweede Kamer verkiezingen gepleegd.

Uiteindelijk won zijn politieke partij, Lijst Pim Fortuyn (LPF), 26 zetels bij de Tweede Kamerverkiezingen in 2002. Dit aantal zetels is nog steeds een unicum voor een politieke partij die voor de eerste keer meedoet aan de Nederlandse verkiezingen.

Pim Fortuyn is vooral bekend geworden door zijn one-liners en pikante uitspraken, waaronder:

"Ik zeg wat ik denk, en doe wat ik zeg. At your Service!" (Pim Fortuyn, tijdens het congres van Leefbaar Nederland 25 november 2001)

"Wij Nederlanders zijn niet meer geïnteresseerd in ons erfgoed en onze voorouders. Wij kennen onze geschiedenis slecht en weten zodoende niets over onze culturele identiteit en zijn ons onbewust van de vele verworvenheden, waarvan de democratie er één is". (Bron: AD Tijdsdocument, de opkomst, moord en nasleep).

"Ik word de nieuwe minister-president. Vergis je niet, ik word de nieuwe minister-president", roept een geëmotioneerde Fortuyn nadat het bestuur van Leefbaar Nederland hem de wacht heeft aangezegd. (Bron: TV-journaal, 9 februari 2002).

Voor meer algemene informatie over Pim Fortuyn verwijzen wij u door naar de website Pim Fortuyn.com.