010714: S&D om de tafel, Hoe Europa te redden?

Datum: 1 juli 2014 van 17.00 tot 19.00
Locatie: Den haag, Emmapark 12

Dinsdag 1 juli zal er een nieuwe ‘S&D om tafel’-bijeenkomst plaatsvinden, naar aanleiding van de boeken van Tom Eijsbouts en Marnix Krop over Europa.

Onderwerp: Het Europa van na de verkiezingen

Sprekers: Tom Eijsbouts, Marnix Krop, Nik de Boer, Marit Maij, René Cuperus en Monika Sie Dhian Ho

Naar aanleiding van hun twee recent verschenen boeken gaan S&D auteurs Tom Eijsbouts en Marnix Krop in debat over het Europa van na de verkiezingen. Wat wordt de rol van de Europese Commissie, wie moet de voorzitter worden en wie commissaris? Maar ook: wat is de rol van Duitsland in Europa? En wat is te verwachten van de populistische anti-Europa partijen? In tamelijk informele sfeer bespreken de auteurs de dergelijke vragen over Europa, met de staf en fellows van de WBS, Jong WBS en de redactie van S&D.

Van Tom Eijsbouts verscheen onlangs ‘Rutte onaardig, onwaardig, schaamteloos’, een verzameling columns en essays waarin in hij terugblikt op de eurocrisis, maar ook vooruit kijkt naar de gevolgen van de verkiezingen voor het Europees Parlement. Uitgever: HogendorpCentrum

Universiteit Leiden: ‘’Dit boek is extreem kritisch over de manier waarop het Nederlandse politieke middenveld zich laat splijten over Europa. Het geeft daar verklaringen voor en legt uit hoe je de werking van de Unie kunt begrijpen zonder je te laten splijten tussen eurofielen en eurofoben, en hun derivaten’’.

Van Marnix Krop verscheen onlangs ‘Hart van Europa’, waarin hij bekijkt wat de rol van Duitsland is geweest en nog zal zijn in Europa. Uitgever: Prometheus Bert Bakker

Volkskrant: ‘’Zo ergert Krop zich aan politici die 'nauwelijks meer durven uit te leggen waarom Europa nodig is' en die 'uit angst voor kritiek' de Europese eenwording bagatelliseren. Krop heeft oog voor alle krachten die op elkaar inwerken. Hij ziet voor zichzelf niet alleen een rol als analyticus weggelegd maar ook die van commentator. Dat komt de leesbaarheid van Hart van Europa ten goede. De lezer kan zijn eigen opvattingen scherpen aan die van Krop’’.

Weerwoord komt van Nik de Boer (voorzitter Jong-WBS), Marit Maij (buitenland woordvoerder PvdA-fractie Tweede Kamer), René Cuperus (wetenschappelijk medewerker WBS en columnist Volkskrant) en Monika Sie Dhian Ho (directeur WBS).

Aanmelden

Meldt u zich aan voor deze aflevering van 'S&D om tafel' via een mail aan Huub Ramler, Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien. , maar wees er snel bij want de ruimte is beperkt.

Voor meer informatie klik hier.