Wat zullen de komende verkiezingen ons brengen? En hoe is Nederland omgeslagen van een pro-Europees land naar een die eurokritisch is? Wat is de toekomst van Europa en welke rol zal Nederland hierin spelen?

Een debat met o.a. Cora van Nieuwenhuizen (kandidaat-Europarlementariër VVD), Paul Sneijder (PvdA-kandidaat Europees Parlement) en Jan Rood (Instituut Clingendael).

Wij zijn in Nederland extremer gaan denken over Europa. De polarisatie groeit, met de eurosceptische partij PVV enerzijds en de pro-Europese D66 anderzijds. Hoewel de Europese Unie steeds meer zaken bepaalt voor Nederland is 52% van de Nederlanders niet geïnteresseerd in Europa. 24% is onverschillig. Net als voorgaande keren wordt er ook op 22 mei een lage opkomst verwacht bij de Europese verkiezingen in Nederland.

Datum: Woensdag 2 april om 17.15 uur

LocatieInternationaal Perscentrum Nieuwspoort, Lange Poten 10 te Den Haag (zaal: Wandelganger II)

Ontvangst met koffie en thee

Welkomstwoord

Inleiding door een wetenschapper

Paneldiscussie onder leiding van Max van Weezel

Debat met de zaal

Mogelijkheid om een hapje te eten in Nieuwspoort (dagschotel €13,50)

2.

Aanmelding

U kunt zich aanmelden via het aanmeldformulier. Aanmelden is niet vrijblijvend. Wij rekenen op uw komst. Bent u verhinderd, dan graag doorgeven via Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien. .

Wilt u na afloop eten in Nieuwspoort? Reserveren kan via het aanmeldformulier.

3.

Meer informatie

Democratie in Debat (DiD) is een samenwerkingsverband van ProDemos, Internationaal Perscentrum Nieuwspoort en het Montesquieu Instituut. De samenwerking is gestart in 2011 en heeft sinds begin 2012 een meer structurele vorm, dankzij onder andere de ondersteuning van de Tweede Kamer.

Het doel van de samenwerking is het organiseren van betekenisvolle debatten over de democratie. De drie compagnons zijn elk gerespecteerde organisaties met een gedeelde interesse voor de democratie en haar onderdelen. Binnen DiD bundelen de individuele organisaties hun krachten, en verenigen hun achterbannen. Zo zijn bij de debatten politici, media, deskundigen en geïnteresseerde burgers vertegenwoordigd. Dit leidt tot valorisatie van informatie, omdat ieder vanuit zijn eigen invalshoek zijn visie deelt.

klik op het logo om de promofilm van het EP te bekijken