Mat Herben

Mathieu Herben (1952) is, na een loopbaan in de journalistiek en de politiek, thans adviseur Media en Politiek en veelgevraagd spreker. Hij werd alom bekend als woordvoerder van Pim Fortuyn en fractieleider van de Lijst Pim Fortuyn.

Informatie

Na een opleiding tot buitenland-correspondent werkte Mat Herben in 1977  als journalist. Bij het Ministerie van Defensie was hij van 1990-2002 algemeen hoofdredacteur tot hij in februari 2002 werd gevraagd om woordvoerder van Pim Fortuyn te worden. In die functie was hij nauw betrokken bij de verkiezingscampagne van de man die het land wilde teruggeven aan de burgers. Na de dood van Fortuyn trad Mat Herben, na de verkiezingen van mei 2002, aan als fractieleider van de Lijst Pim Fortuyn in de Tweede Kamer.

Daarnaast heeft de heer Herben zich als Tweede Kamerlid voor de LPF intensief bezig gehouden met Defensie en veiligheid. Zo was hij woordvoerder op het gebied van Buitenlandse Zaken, Europa, Defensie en Algemene Zaken. Ook was hij ondervoorzitter van de Vaste Commissie voor Defensie van de Tweede Kamer. Hij voerde onderhandelingen met CDA en VVD over het Strategisch Akkoord, dat de grondslag vormde voor de kabinetten Balkenende I en II. In de herfst van 2002 kwam het kabinet ten val.

Naast activiteiten voor het Wetenschappelijk Bureau van de LPF is dhr. Herben ook voorlichter van de Haagse vrijmetselarij en een fervent liefhebber van klassieke muziek. Zijn ervaringen stelde hij op schrift in het boek " Vrij Denken".

Mat Herben is thans gastspreker en Senior Adviseur Nationale veiligheid bij de Stichting Nederlandse Industrie voor Defensie en Veiligheid (NIDV). Hij is een expert op het gebied van (internationale) veiligheid, Defensie en de Europese Unie. Deze kennis gecombineerd met zijn journalistieke ervaring maakt dat Herben een kritische en gedegen kijk heeft op onderwerpen als media, veiligheid, politiek en mensenrechten.