Op dit moment verricht Stichting Burger Onderzoek (SBO) onderzoek naar het bestaansrecht en functioneren van de Eerste Kamer. De komende weken kunt u hier meer informatie over de functie, samenstelling en andere wetenswaardigheden over Eerste Kamer lezen.

Vertegenwoordiging van verschillende belangen?

Het klassieke doel van de Eerste Kamer is om een andere belangengroep te vertegenwoordigen ten opzichte van de Tweede Kamer. Het Lagerhuis vertegenwoordigt ‘het volk’ – de lagere klasse – en  het Hogerhuis representeert de hogere klassen, de aristocratie. De belangen waren dus oorspronkelijk gebaseerd op klasse(verschillen). Tegenwoordig is het klasse-aspect zo goed als verdwenen en is indeling nu gebaseerd op territoriale afkomst, zowel bij federale staten als bij unitaire staten. De leden van de Eerste Kamer vertegenwoordigen dus een territorium, welke een regio, provincie of staat kan zijn – afhankelijk van het systeem. Gedurende het wetgevingsproces is het de bedoeling dat zij nagaan welke impact de wetgeving heeft op de verschillende staten, provincies en regio’s. Daarbij nemen zij vanzelfsprekend hun eigen territoriaal gebied in ogenschouw en proberen hun belangen te behartigen.

Het blijkt echter dat de Senaat niet altijd werkt volgens deze territoriale vertegenwoordiging. In sommige landen stemmen Senatoren niet naar hun territoriale afkomst, maar spelen partijbelangen en –overwegingen uiteindelijk de overhand. Hierdoor neigen Senatoren te stemmen in lijn met de partij of vormen een blok met andere Senatoren (van andere partijen) die op dezelfde lijn liggen in plaats van dat ze de belangen van hun provincie, regio of staat vertegenwoordigen. Hierbij is het ook nog eens zo dat de politieke belangen een grotere rol gaan spelen als de Eerste Kamer en Tweede Kamer in essentie niet dezelfde partijsamenstellingen hebben, zoals dit nu in Nederland is bij kabinet Rutte-II. Zeker in de huidige tijd is dit een interessant onderwerp omdat de coalitiepartijen van Kabinet Rutte-II - de VVD en de PvdA - niet beschikken over een meerderheid in de Eerste Kamer. Welke rol gaat de Eerste Kamer spelen? Functioneert de Eerste Kamer bij verschillende meerderheden in de Tweede en Eerste Kamer wel ‘onafhankelijk en neutraal’ of is het een politieke arena geworden? Dit en andere vragen staan centraal in het onderzoek.

Het rapport over de Eerste Kamer verschijnt begin februari 2013. Tot die tijd kunt u de vorderingen in het onderzoek blijven volgen!!