Nieuws

Nieuws? Hier stellen wij informatie beschikbaar over onze speerpunten, thema's en andere items die wij en onze partnerorganisaties van belang achten. Ook verwijzen wij door naar oorspronkelijke nieuwsbronnen waar meer informatie geraadpleegd kan worden.

Op 9 mei wordt in alle EU-landen de Dag van Europa (of Europadag) gevierd. Deze landen staan sinds 1985 stil bij het feit dat op die datum de Franse minister Robert Schuman in een verklaring aangaf dat er een supranationale Europese organisatie moest worden opgericht. Deze organisatie is uitgegroeid tot de Europese Unie.

Deze dag is niet zo bekend, Europese ambtenaren hebben bijvoorbeeld vrij op 9 mei. Verder weten weinig mensen dat op 9 mei 1950 een begin werd gemaakt met een verenigd Europa. Dit was op een moment dat Europa vreesde voor een derde wereldoorlog.

Er werd in de verklaring, die opgesteld was door Jean Monnet en voorgelezen werd door Robert Schuman, voorgesteld een supranationale Europese organisatie op te richten voor het beheer van de grondstoffen: kolen en staal. Dit was een probleem, omdat de landen die hun nationale zeggenschap moesten opgeven, enkele jaren daarvoor nog op leven en dood bevochten.

Op 9 mei 1950 is alles dus begonnen. De staatshoofden en regeringsleiders besloten deze dag tijdens de top van Milaan in 1985 uit te roepen tot ‘Dag van Europa’.

Tegenwoordig streven we naar een Europa waarin vrijheid en identiteit van alle aangesloten volkeren worden gerespecteerd. Dit op basis van het principe: wat beter samen kan, moeten we samen doen.

Voor meer informatie omtrent de Dag van Europa verwijzen wij u graag door naar de website beleven.org.