Op 5 mei wordt er in heel Nederland Bevrijdingsdag gevierd. Bevrijdingsdag is de nationale feestdag waarop de bevrijding van Nederland en het toenmalig Nederlands-Indië in 1945 wordt gevierd. Nederland staat op 5 mei ook stil bij de grote waarde van vrijheid, democratie en mensenrechten.

Bevrijdingsdag valt altijd op 5 mei, ook als 5 mei een zondag of religieuze dag is. De burgemeester beslist of in een gemeente festiviteiten zijn toegestaan, bijvoorbeeld vanwege de zondagsrust.

Bevrijdingsdag begint altijd met een inhoudelijk ochtendprogramma, ieder jaar in een andere provincie. Deze 'Start Nationale Viering van de Bevrijding' vormt de overgang tussen de Dodenherdenking op 4 mei en het feest op 5 mei. Een prominente Nederlander houdt de 5 meilezing over het thema van dat jaar. Daarna wordt het Bevrijdingsvuur ontstoken. Dit is het startsein voor alle Bevrijdingsfestivals en andere festiviteiten in het land.

De Nederlandse vlag hangt op 5 mei van zonsopgang tot zonsondergang in top. Zonder oranje wimpel. Er is een speciale wimpel voor gebruik op Bevrijdingsdag, de 'Vier Vrijheidwimpel'. Deze wimpel is wit met het rood-blauwe logo van de fakkel met het vrijheidsvuur en de tekst 'Vier Vrijheid'. De wimpel mag ook op 15 augustus gebruikt worden bij de viering van het einde van de Tweede Wereldoorlog en de herdenking van de slachtoffers uit voormalig Nederlands-Indië.

Wilt u weten wat er allemaal wordt georganiseerd op Bevrijdingsdag, neem dan eens een kijkje op de website van het Nationaal Comité 4 en 5 mei.