De gemeente Amsterdam schat het bezoekers tussen de 700.000 en 800.000 tijdens de troonwisseling rond half elf. Verder was het een feestelijke dag zonder grote incidenten. De aanhoudingen die er gedaan werden betroffen vooral kleine incidenten en vergrijpen. De ernstigste incidenten betroffen twee steekpartijen met lichte verwondingen.

In vergelijking tot voorgaande jaren is deze Koninginnedag beduidend rustig verlopen en heerste er gedurende de dag een goede sfeer. Een gezellige drukte was ook waar te nemen in Rotterdam. Nadat de inhuldiging voorbij was stroomden de evenemententerreinen vol. Qua incidenten viel het eveneens mee en betrof het voornamelijk openbare dronkenschap, belediging en hier en daar een vechtpartij.

Volgens de NS waren ongeveer 239.000 mensen met de trein naar de hoofdstad gekomen, maar reed 90 procent van de treinen op tijd en daarmee was de punctionaliteit zeer hoog te noemen. De dienstregeling voor vandaag was niet in gevaar gekomen. Verder stonden de schoonmakers voor een immense klus om de stag weer aan kant te krijgen.

Bronnen:
NOS.nl