Op zondag 28 april organiseert Limes030 vanaf 15:30 uur een kroningsdebat in Kargadoor, aan de Oudegracht 37 te Utrecht. Tickets zijn 7,50 per stuk en kunnen online worden gekocht.

Een ‘protocolfetisjist’ is hij niet, wel een koning die 'continuïteit en eenheid' voorstaat. ‘Samenbinden, vertegenwoordigen en aanmoedigen’. Zo omschrijft de aanstaande koning Willem-Alexander zijn rol en taak. Op 28 april 2013 organiseert Limes030 een kroningsdebat. Wat mogen we verwachten van het nieuwe staatshoofd? Hoe anders gaat hij zijn rol vervullen dan zijn voorgangers? En past een monarchie nog in deze tijd?

Tijdens het Limes030 Kroningsdebat gaan Oranjekenners, monarchisten en republikeinen met elkaar in debat over het Koningshuis. Een debat over het heden, verleden en de toekomst van de monarchie, de rol en taak van de nieuwe koning en zijn veranderende rol. Gasten zijn burgemeester Aleid Wolfsen, schrijver Tomas Ross, auteur Jutta Chorus, journalist Philip Dröge, Erik Kerpen (Utrechts Oranje Comité) en conservator Renger de Bruin.

Burgemeester Aleid Wolfsen was onlangs gastheer van koningin Beatrix bij het startsein voor de viering van 300 jaar Vrede van Utrecht. Koningshuischroniqueur Tomas Ross is republikein maar de Oranjes zijn een geliefd onderwerp in zijn werk. Van televisieseries als ‘Bernhard, Schavuit van Oranje’ en ‘Beatrix, Oranje onder Vuur’ tot zijn zijn nieuwste boek ‘De Nachtwaker’.

Jutta Chorus schreef een onthullend boek over Beatrix. Ze sprak daarvoor met hofdames, huisvrienden, oud-premiers en andere vertrouwelingen. Chorus kent alle precaire kwesties uit Beatrix' regeerperiode.

Journalist Philip Dröge kent het miljardenkapitaal achter de Nederlandse monarchie. In zijn boek ‘Ondeugend Oranje’ liet hij al zien dat de koninklijke familie allesbehalve saai is, op zijn minst excentriek en af en toe gewoon maf. Het Utrechts Oranje Comité van Erik Kerpen heeft een lange traditie en is uniek in Nederland. Al in de 19e eeuw organiseerden bewoners in wijk C al oranjefeesten, waaruit later Koninginnedag is ontstaan. Renger de Bruin conservator stadsgeschiedenis van het Centraal Museum weet alles over deze rijke historie.

Verder te gast zijn Tweede Kamerlid Mona Keijzer, woordvoerder van het koningsgezinde CDA, (Zij is de nummer twee van de CDA fractie in het parlement en zit bij de inhuldiging van de nieuwe koning vooraan in de Nieuwe Kerk), Mariangela De Lorenzo (Cult Dealer Enzo) en Jorrit Spee (Koning Stekker). Muziek wordt tijdens deze aflevering verzorgd door Joost Spanjerberg.

Voor meer informatie en om uw tickets te kopen verwijzen wij u graag door naar de website van limes030.