Vandaag is het ‘Internationale dag van het boek en de auteursrechten’, oftewel ‘Wereld Boeken Dag'. UNESCO (United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization) heeft Wereld Boeken Dag in het leven geroepen ter promotie van lezen, publicatie en auteursrechten. Deze dag wordt sinds 1995 internationaal elk jaar op 23 april gehouden vanwege de symbolische betekenis dat grootheden als Cervantes, Shakespeare en Inca Garcilaso de la Vega stierven en grootheden als Maurice Druon, K. Laxness, Vladimir Nabokov, Josep Pla en Manuel Mejía Vallejo geboren werden.

In Nederland organiseert Stichting Read to Grow sinds 2002 deze dag. Zij hebben als speerpunt om aandacht te vestigen op de schaarsheid van goed leesmateriaal, vooral in ontwikkelingslanden. Verder worden op veel middelbare en internationale scholen inzamelingsacties gehouden van Engels- en Franstalige boeken voor ontwikkelingslanden.

Bron:
Beleven.org