Op de dag van de aarde wordt stilgestaan bij hoe wij omgaan met de aarde. Dit kan erg breed worden opgevat en het heeft dan ook raakvlakken met onderwerpen zoals natuur, milieu, ontwikkelingssamenwerking, consumptie, sociale verhoudingen, overbevolking en economie. Het hoofdpunt is dat er op een positieve manier bewustwording wordt gecreëerd over ons consumentengedrag en hoe wij duurzaam kunnen omgaan met onze aarde.

Jaarlijks wordt vanaf 22 april tot en met eind mei wereldwijd verscheidene activiteiten georganiseerd, waarbij de dag van de aarde de start hiervan is. Sinds 1970 is ‘International Earth Day’ in de Verenigde Staten een erg populair fenomeen. Organisaties als Eartday Network en International Earth Day Organization trekken hierbij het voortouw. Bij veel organisaties in Nederland zijn boomplantdagen enorm populair.

Bron:
Dagvandeaarde.nl