Op vrijdag 19 april zal van 19:30 tot 22:00 uur de jaarlijkse Quasimodo lezing van de Oud-Katholieke kerk Nederland in de Driehoek aan het Willemsplantsoen 3, te Utrecht worden gehouden. Deze lezing zal in het teken staan van de viering van 300 jaar Vrede van Utrecht. De lezing wordt uitgesproken door oud-minister prof. dr. Ernst Hirsch Ballin met het thema 'De waarden van het koningschap. Over vorsten, volkeren en vrede'.

Oud-minister prof. dr. Ernst Hirsch Ballin over de lezing: "Is de komende inhuldiging van Willem-Alexander als nieuwe Koning der Nederlanden het ritueel van een magische traditie, of houdt een moderne democratie aldus haar symbolen in ere? Als het om het laatste gaat, moet de vraag gesteld welke waarden in die symbolen tot uitdrukking komen. In antwoord op de pertinente vraag van Pontius Pilatus definieerde Jezus zijn koningschap als 'getuigenis van de waarheid'. Daarop trok Pontius Pilatus de waarde van waarheid in twijfel. Het koningschap in een democratische rechtsstaat is dan wel meer 'down to earth', maar ook de missie daarvan overstijgt het relativisme dat aan het politieke debat eigen is."

Voor meer informatie verwijzen wij u graag door naar de website van de Vrede van Utrecht.