Het Europees Geneesmiddelenagentschap gaat domperidon herbeoordelen. Domperidon is zonder recept verkrijgbaar bij de apotheek in Nederland. De laatste tien jaar zijn er echter relatief veel klachten bij Lareb (Nederlandse kenniscentrum op het gebied van geneesmiddelenveiligheid) binnengekomen over de bijwerkingen. Vooral klachten omtrent hartproblemen zijn er debet aan dat dit antibraakmiddel wordt herbeoordeeld.

In 2011 waren er ongeveer 86.000 mensen die domperidon gebruikten. Sinds 2002 zijn er bij Lareb 216 meldingen binnengekomen met in totaal 340 bijwerkingen. Een melding kan namelijk meerdere bijwerkingen behelzen. Hiervan waren 23 meldingen gerelateerd aan hartproblemen. Van de 11 personen die overleden (mede) door dit medicijn, waren er acht aan hartproblemen te wijten, waaronder een hartinfarct, een hartfalen en zes aan een hartstilstand.

Bron:
Nu.nl (29 maart 2013). Herbeoordeling antibraakmiddel domperidon.

Dit bericht is geschreven door Stefan Zuierveld, stagiair bij Stichting Burger en partners. Dit bericht is geschreven op persoonlijke titel en is bedoeld om te informeren en eventueel om een discussie tot stand te brengen.