In 2012 is het beschikbaar inkomen van huishoudens met 3.2 procent het sterkst gedaald sinds het begin van de crisis in de jaren ’80. Grootste veroorzakers hiervoor zijn de afname van werkgelegenheid, een hogere inflatie en hogere afdrachten van belastingen en premies. Dit is het vijfde achtereenlopende jaar dat het beschikbaar inkomen daalt.

Volgens het CBS verkeert de Nederlandse economie nog altijd in een diepe fase van laagconjunctuur. Diverse graadmeters zijn de afgelopen maanden verslechtert. De consumptieve bestedingen blijven bijvoorbeeld eveneens achter, stijgt de collectieve hypotheekschuld (met 0,1 procent) en zijn de winsten van ondernemingen afgenomen. Dit is in 2012 met 1.4 procent gekrompen. Verder verbeterde het consumentenvertrouwen het afgelopen jaar enigszins, maar dit blijft nog altijd bijzonder laag.

Bron:
CBS (29 maart 2013). Beschikbaar inkomen huishoudens daalt in 2012 met 3,2 procent.
Nu.nl (29 maart 2013). Grootste daling inkomens in ruim 30 jaar.

Dit bericht is geschreven door Stefan Zuierveld, stagiair bij Stichting Burger en partners. Dit bericht is geschreven op persoonlijke titel en is bedoeld om te informeren en eventueel om een discussie tot stand te brengen.