De Centrale Raad van Beroep (CRvB) , het hoogste gerechtshof op het vlak van militair ambtenarenrecht, heeft op maandag geoordeeld dat een oud-Dutchbatter recht heeft op een schadevergoeding van de overheid. De oud-Dutchbatter zou in 1995 een trauma hebben opgelopen ten tijden van de val voor de Srebrenicia-enclave.

Jeanine Hennis-Plasschaert, minister van Defensie, moet binnen drie maanden het exacte bedrag bekend maken dat haar ministerie aan de oud-Dutchbatter zal geven als schadevergoeding. In de uitspraak van het CRvB wordt gewezen dat de toenmalig minister van Defensie onvoldoende nazorg had verleent aan de Dutchbatters, en zodoende zijn zorgplicht had geschonden. Zo zijn de militairen na hu  uitzendingsperiode 8 weken zonder enge vorm van zorg op vakantie gestuurd.

De desbetreffende militair werd van 20 januari tot 24 julie 1995 als pionier-verkenner van Dutchabt 3 uitgezonden naar Srebrenica in het voormalige Joegoslavië. Bij de val van de Moslim enclave liep hij een trauma op, ondermeer doordat een mortiergranaat vlakbij hem insloeg. Doordat adequate zorg uitbleef, lijdt de oud militair nu aan een blijvend posttraumatisch stresstoornis (PTSS).

De minister vond dat hij hiervoor niet verantwoordelijk was en wees daarom een in 2000 ingediende schadevergoeding af. De CRvB vindt dat de zorg tijdens de missie wel goed was, maar daarna niet. De manschappen waren voldoende opgeleid en getraind en het materieel was op orde toen de Dutchbatters naar het oorlogsgebied vertrokken, aldus de CRvB.

Bron: Telegraaf.nl