De Tweede Kamer is het overwegend eens met een nieuw wetsvoorstel voor cameratoezicht die de kenteken van uw auto registreren, de zogenaamde Automatic Number Plate Recognition (ANPR)-camera’s. De bewaartermijn voor deze kentekengegevens zullen in dat geval vier weken worden. Maar hoeveel ANPR-camera´s zijn er eigenlijk?

Er heerst nogal wat onduidelijkheid over hoeveel het er nu exact zijn. De schattingen lopen van driehonderd tot tienduizenden. Bij Sargasso zijn zij in deze materie gedoken. Op basis van 'wet openbaar bestuur' (wob)-documenten zijn zij tot de conclusie gekomen dat "er 1625 ANPR-camera’s langs de Nederlandse wegen staan". Deze zijn tenminste geregistreerd. Het vermoeden van Tokmetzis (van Sargasso) is dat er drieduizend zijn.

Nu weten we hoeveel camera's, onder voorbehoud, er zijn. We weten echter nog niet waarvoor deze worden gebruikt. Uiteraard voor het registreren van kentekens. Deze informatie wordt vervolgens gebruikt om de verkeersintensiviteit te meten. Als iemand bijvoorbeeld een grote stad als Amsterdam binnenrijdt via de S112 dan wordt het kenteken gescand. Zodoende kan de Nationale Databank Wegverkeersgegevens (NDW) berekenen hoelang het duurt voordat iemand de stad binnenkomt. Deze informatie kan dan ook worden gedeeld via matrixborden. Momenteel zijn de meeste camera's te vinden in Rotterdam (64 vaste en 8 mobiele camera's).

Een ander veelgehoorde mogelijkheid is dat de camera´s ook kunnen worden gebruikt voor opsporingdoeleinden en dat dit ook gebeurd. Volgens de NDW is dat niet de bedoeling en worden ze daarvoor dan ook niet gebruikt. Rotterdam doet dat echter wel en wordt daarbij niet tegengehouden door de encryptie van de camera's. Het kan en het gebeurt dus wel.

Momenteel zijn de ANPR-camera's verspreid over diverse organisaties en ontbreekt een samenhangend geheel. Er zijn plannen om een centraal netwerk te creëren. Daarmee kunnen het aantal camara's aanzienlijk stijgen (5000+). Benieuwd waar momenteel de (geregistreerde) camera's staan? Onderaan het artikel van Tokmetzis staan twee kaarten met de locatie (klik hier): de eerste kaart geeft weer waar de huidige camera's staan en in de tweede kaart wordt een scenario geschetst als de tweeduizend camera's van Rijkswaterstaat zullen worden toegevoegd aan het netwerk van korpsen.

Bron:
Dimitri Tokmetzis (21 maart 2013). Hoeveel ANPR-camera’s zijn er eigenlijk?

Dit bericht is geschreven door Stefan Zuierveld, stagiair bij Stichting Burger en partners. Dit bericht is geschreven op persoonlijke titel en is bedoeld om te informeren en eventueel om een discussie tot stand te brengen.