De onderzoekers van het Cambridge Psychometrics Centre hebben een verband gevonden tussen de 'vind ik leuks' op de facebookpagina en welke achtergrond iemand heeft. In het vakblad Pnas zetten zij uiteen dat het niet per se hoeft te gaan om hele expliciete 'vind ik leuk' zoals het steunen van het homohuwelijk, maar dat op basis van voorkeuren voor televisieprogramma's en bands een profiel geschetst kan worden.

Door de Facebook-pagina van iemand te bezoeken en te kijken naar het overzicht van hun 'likes' kan je erachter komen wat iemands ras, leeftijd, IQ, seksuele voorkeur en/of politieke ideeën zijn. Na een aantal psycho-sociale tests hebben de onderzoekers algoritmes ontwikkelt welke een opmerkelijk goede voorspellende waarde bleken te hebben. Zo was het ontwikkelde systeem accuraat in:
- 88 procent bij het vaststellen van de seksuele voorkeur
- 95 procent bij het onderscheiden van zwarte en blanke Amerikanen
- 85 procent bij het toekennen van de juiste politieke kleur
- 65 procent bij het vaststellen van alcohol en drugs gerelateerde problemen
Dus wilt u bepaalde voorkeuren liever voor uzelf houden, wees dan bewust welke pagina's u in het vervolg 'liked'. Of welke pagina's u beter kunt 'unliken'.

Bron:
Metro (18 maart 2013). Likes verraden veel.

Dit bericht is geschreven door Stefan Zuierveld, stagiair bij Stichting Burger en partners. Dit bericht is geschreven op persoonlijke titel en is bedoeld om te informeren en eventueel om een discussie tot stand te brengen.