De lesbische pleegouders van de Turkse Yunus (9) zijn met hun pleegkind ondergedoken, dit meldt Bureau Jeugdzorg Haaglanden. De reden voor deze drastische maatregel is de grote ophef die is ontstaan in Turkije over Islamitische pleegkinderen die in West-Europa bij homokoppels of Christelijke gezinnen worden ondergebracht. Opvoeding van Turkse pleegkinderen door een Christelijk of LHBT gezin zou leiden tot 'vervreemding' van hun culturele achtergrond.

Er is in bepaalde Turkse kringen zoveel woede, dat deskundigen van Jeugdzorg, de politie en de gemeente vrezen dat het gezin voorlopig niet veilig is in de eigen woning in Den Haag. Bureau Jeugdzorg Haaglanden vindt het zeer zorgelijk dat deze discussie over pleeggezinnen en religie wordt gevoerd over het hoofd van één jongetje. "Yunus kan door al deze ophef nu niet naar school", aldus een woordvoerster. Verder zegt Bureau Jeugdzorg dat de pleegmoeders fantastische werk verrichten als pleegouders. "Ze verdiepen zich in de etnische achtergrond, zijn naar Turkije geweest en zitten op Turkse les."

Bron: Volkskrant.nl