Op 15 februari 2013 deed de Rechtbank in Den Bosch uitspraak in de zaak van Henk Krol. Het Tweede Kamerlid van 50 PLUS werd digitale inbraak (computervredebreuk) bij het Brabantse laboratorium ‘Diagnositiek voor U’ verweten. Daarmee wilde hij de slechte beveiliging van hun website aantonen, waardoor er toegang was tot de (privacygevoelige) patiëntendossiers.

De uitspraak luidde een boete van 750 euro. De boete is niet voor het hacken van het laboratorium zoals de aanklacht beoogde, maar voor het feit dat het Tweede Kamerlid te snel naar de pers is gestapt. Weliswaar is Krol het niet eens met de uitspraak, maar legt hij zich wel neer bij de veroordeling. Hij hoopt dat de Nederlandse Vereniging voor Journalisten zich nog zal uitspreken omtrent deze zaak.

Eerst werd door de ook nog een schadevergoeding geëist van 80.000 euro door het laboratorium, maar deze eis heeft de organisatie inmiddels laten vallen. Henk Krol draait niet alleen op voor de boete: ''Een Kamerlid van de VVD gaat met een potje rond, dus de boete wordt door de Kamerleden gezamenlijk betaald'',  zo laat hij weten.

Bronnen:
De Telegraaf (15 februari 2013), Uitspraak over hack Henk Krol.
Nu.nl (26 februari 2013), Henk Krol legt zich neer bij veroordeling.

Dit bericht is geschreven door Stefan Zuierveld, stagiair bij Stichting Burger en partners. Dit bericht is geschreven op persoonlijke titel en is bedoeld om te informeren en eventueel om een discussie tot stand te brengen.