Het zogenaamde participatiecontract, wat toekomstige migranten zouden moeten ondertekenen, wordt alleen enthousiast ontvangen door de PvdA-fractie. Van de oppositiepartijen is alleen de ChristenUnie niet tegen het plan om een participatiecontract in te voeren. Lodewijk Asscher, minister voor sociale zaken, vindt het jammer dat er bij voorbaat al bezwaren zijn tegen zijn voorgestelde plan.

De andere oppositiepartijen voelden echter niets voor dit voorstel. Ze vinden het 'te vaag', en verwachten niet dat het integratie probleem op deze manier wordt opgelost. Volgens D66 kamerlid Steven van Weyenberg is het contract juridisch bovendien niet afdwingbaar voor nieuwkomers uit de EU, de voormalige Antillen en Turkije. Dankzij internationaal ondertekende verdragen hebben zij geen inburgeringsplicht.

Bron: AD.nl