Een onderzoek van de Europese Commissie heeft geconcludeerd dat het aantal Nederlanders dat zich Europeaan voelt in 2012 is toegenomen. In december 2012 zei 67 procent van de ondervraagde Nederlanders zich een burger van Europa te voelen. In januari 2012 was dat nog 60 procent.

Van alle ondervraagde inwoners van Europa heeft 63 procent van de ondervraagde aangegeven dat ze zich Europees burger voelen. Een opvallend gegeven is dat meer 55-plussers zich Europeaan voelen dan jongeren. 72 procent van de ondervraagde 55-plussers voelt zich Europees burger. Bij jongeren is dat 63 procent. Verder voelen meer Nederlanders (80 procent) die zelf aangeven tot de hogere klasse te behoren zich meer Europees dan diegene die zeggen tot de arbeidersklasse te behoren (51 procent).

Bron: De Volkskrant