Morgen is het de internationale dag van RSI (Repetitive Strain Injury). Sinds 1999 vindt deze dag jaarlijks plaats om aandacht te vragen voor (het ontstaan van) lichamelijke klachten door een ongezonde (werk)houding, maar bovenal over de vraag hoe men dit (preventief) kan tegengaan.

De meest bekende vorm zijn de muisarm, tennisarm of sms-duim. Vaak zijn het klachten tussen de nek tot en met de arm: nek, de bovenrug, het schoudergebied, de armen, de ellebogen, de polsen en in de vingers. Volgens een Europees onderzoek heeft een kwart van de beroepsbevolking hier last van en komt dit het meest voor bij kappers (49%). Opmerkelijk is dat ongeveer 70% van de Nederlandse scholieren geregeld last hebben van lichamelijke klachten.

De RSI-Verenging hanteert het zogenaamde 5xW-model om RSI te voorkomen. Samengevat betreft dit de volgende vijf punten:
- Werktaken: zorg voor afwisseling
- Werktijden: pauzes: grote, kleine en micropauzes
- Werkdruk: prioriteiten stellen
- Werkplek: een ergonomische werkomgeving
- Werkhouding: voorwaarden voor gezond werk

Op hun website kunt u een nadere toelichting van deze punten vinden (klik hier) en verdere informatie over RSI, mogelijke behandelingen, hulpmiddelen ter preventie en hoe u er mee om kan gaan als u eenmaal RSI heeft. Daarnaast kunt u met de test van FNV Bondgenoten kijken of u in de risicogroep valt (klik hier). Ook hier vindt u beknopt een aantal nuttige tips voor een gezonde werkomgeving.

Het meest belangrijke blijft dat u voldoende rust neemt en voor genoeg afwisseling zorgt. Zie het toepasselijke filmpje 'Met Agis in beweging' hier. Dus let op uw houding tijdens het werk en een RSI vrije dag toegewenst.

Bronnen:
FNV Bondgenoten
Nationaal Gezondheidsplan
RSI Vereniging

Dit bericht is geschreven door Stefan Zuierveld, stagiair bij Stichting Burger en partners. Dit bericht is geschreven op persoonlijke titel en is bedoeld om te informeren en eventueel om een discussie tot stand te brengen.