"Anoniem stemmen over besluiten waar zoveel geld mee gemoeid is, zou in ons land ondenkbaar zijn." Dit zijn de woorden die Alexander Pechtold, fractievoorzitter van D66 in de Tweede Kamer, in de mond nam toen hij sprak over het voorstel van EU Parlementsvoorzitter Martin Schultz.

De voorzitter verbaasde het Parlement door te verkondigen dat de stemming over de nieuwe Europese meerjarenbegroting vermoedelijk anoniem gaat zijn. Pechtold wilt vandaag tijdens het Tweede Kamer debat bij Mark Rutte pleiten voor een Nederlands standpunt tegen deze geheime stemming van het Europese Parlement. Volgens Sophie in 't Veld, Europarlementariër voor D66, wordt kritiek vanuit de lidstaten wel degelijk opgepakt door het Europese Parlement.

Bron: Metro