Morgen is het 20 februari 2013. Met andere woorden, het is de dag van het geweldloos verzet, aldus de Verenigde Naties. Het is evenals de dag van de Sociale Rechtvaardigheid in ieder geval een dag om bij stil te staan.

Deze dag staat in het teken van het geven van je mening, maar dan op een vredige manier. Oftewel, zonder geweld je mening kenbaar kunnen maken. Dat moet iedereen kunnen, ongeacht geslacht, geloof of overtuiging op welk gebied dan ook.

Mahatma Gandhi is de lichamelijke bezieling van geweldloos verzet in tijden dat India zich verzette tegen de Britse heerschappij. Dat is inmiddels voorbij. Het vrij kunnen uitkomen van je mening - hetgeen wij hier als vanzelfsprekend achten - wordt echter tot op de dag van vandaag in diverse werelddelen als een luxe gezien.

Zit u iets dwars of wilt u uw hart luchten omtrent een bepaald onderwerp? U bent van harte welkom om een bericht in te zenden of te reageren op dit onderwerp! Uw bijdrage wordt zeer op prijs gesteld. Laat van u horen, want wij zijn allen gelijk en toch zo verschillend. Laten wij elkaar in ieder geval op een vredige manier en als gelijken behandelen.

Dit bericht is geschreven door Stefan Zuierveld, stagiair bij Stichting Burger en partners. Dit bericht is geschreven op persoonlijke titel en is bedoeld om te informeren en zo mogelijk om discussie tot stand te brengen."