Om duidelijk in kaart te brengen waar er nu spraken is van een naamswijziging, een gemeentelijke samenvoeging/fusie of een daadwerkelijke herindeling volgt hier een opsomming van de fasen waarin het proces ''herindelen'' zich momenteel bevindt voor des betreffende gemeenten...

Recente herindelingen:

Op 1-1-2013 heeft Nederland de stap gemaakt van bezitten van 418 gemeenten naar 411 gemeenten. Dit is gekomen door de herindelingen die ertoe hebben geleid tot de gemeenten: Goeree-Overflakkee, Molenward & Schagen waarbij in totaal tien gemeenten betrokken waren.

Verwacht(2013 tot anno 2015)

Er worden steeds meer voorspellingen gedaan over of er daadwerkelijk fusies zullen plaats vinden tussen A& B, maar dat is vaak heel verwarrend. Hier volgen enkele voorbeelden van bevestigde fusieverzoeken en principebesluiten afkomstig van gemeentebesturen:

• Zo zal er in de provincie Zuid-Holland een fusie gaan plaatsvinden tussen de gemeenten Alphen aan de Rijn, Boskoop en Rijnwoude. (De fusie zal per 1-1-2014 inwerking treden)

• Zo zal er in de provincie Gelderland een fusie gaan plaatsvinden tussen de gemeenten Groesbeek, Millingen en Ubbergen. (De fusie zal per 1-1-2015 inwerking treden)

Fusie besprekingen die niet zijn voltrokken

Onlangs zijn de plannen tot het fuseren van de gemeente Gouda met de gemeente Waddinxveen stukgelopen . (Deze fusie had zich per 1-1-2014 moeten voltrekken)

Dit bericht is geschreven door Bob Deelen, stagiair bij Stichting Burger en partners. Dit bericht is geschreven op persoonlijke titel en is bedoeld om discussie tot stand te brengen.