In het Belgische nieuwsblad De Standaard schrijft Guy Verhofstadt, fractieleider van de Europese liberalen, een kritisch artikel over de inspraak van de Europese burger in de pas afgesloten meerjarenbegroting van de Europese commissie.

Verhofstadt stelt in het artikel dat de begroting ondemocratisch is dankzij de rigide bureaucratische methode waardoor de meerjarenbegroting die nu naar buiten is gekomen niet kan worden veranderd door het nieuwe Europese parlement wat volgend jaar mei wordt gekozen. In het artikel wordt er een vergelijking gemaakt tussen de Europese meerjarenbegroting en het vijf jaren plan van de Sovjet-Unie. Aan beide besluiten kan / kon niet worden getornd.

Verhofstadt pleit daarom in dit artikel voor een volledige en ernstige revisie in de meerjarenbegroting door te voeren op grond van een nieuw akkoord dat moet worden afgesloten tussen het nieuw verkozen Europees parlement en de Europese raad. Wat vind u, heeft Verhofstadt gelijk, of is het juist beter dat de Europese begroting vast staat voor de komende zeven jaar?

Dit bericht is geschreven door Ramon Serier, stagiair bij Stichting Burger en partners. Dit bericht is geschreven op persoonlijke titel en is bedoeld om discussie tot stand te brengen.