De ANWB houdt voor morgenochtend rekening met een ''enorm drukke spits''. Vooral in de Randstad en het zuiden van het land worden lange files verwacht. Waarschijnlijk heeft het verkeer vanavond plaatselijk al veel last van gladheid door sneeuw. De zwaarste sneeuwbuien zullen Nederland rond 21:00 uur via Zeeland bereiken. ''Plaatselijk wordt 5 tot 10 centimeter sneeuw verwacht'', meldt de ANWB. Als die verwachting uitkomt, heeft dat grote gevolgen voor het verkeer. ''Dinsdagochtend is normaal gesproken al de drukste spits van de week met gemiddeld 200 kilometer file. Dat kan nu makkelijk meer dan het dubbele worden.'' In delen van Zeeland en Zuid-Holland zijn iets voor het maandag middaguur sneeuwbuien het land binnengetrokken. Die breidde zich uit over de avond en nacht. In het noorden van het land blijft het waarschijnlijk droog. Daar is eerder al wat lichte sneeuw gevallen.

Door verwachte sneeuwval vanaf maandagavond, is het mogeljik dat de NS-treindienst vandaag (dinsdag) aangepast wordt. Voor afgelopen maandag waren er geen aanpassingen voorzien. De kans dat er vandaag (dinsdag) aangepast wordt gereden is echter wel groot, gezien eerdere aangepaste dienstregelingen bij sneeuwval. Een aangepaste dienstregeling betekent dat op veel trajecten de treinen elk half uur rijden i.p.v. elk kwartier. Dat zorgt met name in de spits voor drukkere treinen.

Dit bericht is geschreven door Yorick van Rijthoven, stagiair bij Stichting Burger en partners. Dit bericht is geschreven op persoonlijke titel en is bedoeld om discussie tot stand te brengen.