Minister Timmermans van Buitenlandse zaken heeft dit in een telefoongesprek laten weten aan zijn Franse collega Fabius. ''De Franse acties zijn dringend nodig om een snelle opmars van islamitische terroristen in Mali te stoppen'', zegt Timmermans.  Onder deze acties worden de bombardementen op Mali verstaan. De Fransen dringen de rebellen terug naar het noorden van het land. meteen na de Franse interventie besloot het West-Afrikaanse bondgenootschap Ecowas ook troepen naar Mali te sturen.

Frankrijk besloot tot de inval toen de islamitische strijders vanuit Noord-Mali een opmars naar het zuiden begonnen. Ze veroverden de stad Konna, wat een bedreiging inhield voor andere steden in het zuiden van het land.''Het leger van Mali was hier zelf niet toe in staat.''De regering van Mali heeft Frankrijk dringend verzocht te helpen bij de strijd tegen de oprukkende rebellen''. Eerder gaf de Veiligheidsraad van de Verenigde naties hiervoor toestemming. De rebellen in het noorden van Mali hebben banden met al-Qaida. Volgens militaire bronnen in Mali zijn op de eerste dag al zeker honderd rebellen omgekomen. De Franse minister van Defensie heeft gezegd dat een Franse helikopterpiloot is gesneuveld.

Dit bericht is geschreven door Yorick van Rijthoven, stagiair bij Stichting Burger en partners. Dit bericht is geschreven op persoonlijke titel en is bedoeld om discussie tot stand te brengen.