Staatssecretaris Van Rijn (VWS) is geschrokken van het aantal mensen dat tijdens de jaarwisseling met alcoholproblemen op de spoedeisende hulp belandde. Uit een rondgang van de NOS bleek gisteren dat er 152 mensen bij ziekenhuizen zijn binnengebracht met een ernstige alcoholvergiftiging. In totaal werden 648 mensen geholpen aan letsel dat samenhing met alcoholgebruik. Dat aantal is vergelijkbaar met een jaar eerder.

'Ander gedrag' :

Van Rijn zegt in een reactie dat ouders en jongeren nog beter zullen worden voorgelicht over het effect van alcohol op de gezondheid. "Uiteindelijk zal dat besef bij ouders en jongeren tot ander gedrag moeten leiden", zegt hij. "We blijven alcoholmisbruik op allerlei fronten aanpakken", zegt Van Rijn. "Er is net een nieuwe wet die gemeenten nieuwe mogelijkheden biedt tegen misbruik. Alcohol is strafbaar geworden tot 16 jaar op openbare plekken. Daar maken we heel snel 18 van zodat nog duidelijker wordt dat alcohol schadelijk is voor jongeren."

Minister Schippers van Volksgezondheid noemt de resultaten van het NOS-onderzoek "schokkend". Ze kondigt aan harder te gaan optreden tegen drankmisbruik en binnenkort met maatregelen te komen.

Geturfd

Van de 99 hulpposten in ons land hebben er 73 bruikbare gegevens geleverd. Daar steeg het aantal patiënten dat na overmatig alcoholgebruik naar de spoedpost kwam van 481 met Oud en Nieuw 2010-2011 naar 586 rond de laatste jaarwisseling. Dat is een stijging van 22 procent. Toch ligt het totaal aantal drankpatiënten op de hulpposten zeer waarschijnlijk hoger. Zo wordt op tien hulpposten alleen alcoholvergiftiging geturfd. Andere soorten letsel veroorzaakt door drankmisbruik worden niet als zodanig geteld. Iemand die na drankmisbruik valt en zijn schouder breekt, wordt er geteld als gebroken schouder. Als de geregistreerde drankpatiënten worden meegeteld van de zeven hulpposten die alleen over de laatste jaarwisseling cijfers hebben, komt het totaal aantal patiënten bij de laatste jaarwisseling op 631. Dat betekent een stijging van meer dan 30 procent ten opzichte van vorig jaar.

Toename

Bij 40 van de 73 hulpposten die meededen aan het onderzoek is sprake van een toename van het aantal drankpatiënten. Bij 17 ziekenhuizen is het precies gelijk gebleven en nog eens 16 spoedposten constateerden in de nieuwjaarsnacht juist een daling van het aantal patiënten waarbij alcoholmisbruik in het spel was. In die laatste categorie ging het meestal om kleinere ziekenhuizen met lage aantallen patiënten op de spoedeisende hulp.

Verschillende burgemeesters en korpschefs vroegen direct na de jaarwisseling aandacht voor het toenemend drankmisbruik. Dat leidt tot veel overlast, agressie en geweld en dus meer patiënten op de Spoedeisende Hulp. Daardoor zijn er ook hoge kosten mee gemoeid.