Het bij Alaska gestrande boorschip Kulluk van Shell wordt versleept. Gisteren is een sleepkabel vastgemaakt aan het vaartuig. Een sleepboot van het Nederlandse bedrijf Smit Salvage brengt het gevaarte nu naar Kiliuda Bay, dat zo'n 50 kilometer verderop ligt. Daar zal het 28.000 ton zware schip onderzocht worden op schade. Volgens de Kustwacht zijn er geen tekenen dat het boorschip olie lekt.

Rustiger water

Het platform, met 500.000 liter diesel aan boord, liep op Nieuwjaarsdag op een rots, 400 kilometer ten zuiden van Anchorage, de grootste stad van Alaska. Het schip was 's nachts tijdens een storm losgeraakt.Woensdag werd ook al geprobeerd het schip te verslepen. Die poging mislukte omdat een sleepkabel brak. Dezelfde sleepboot, de Aiviq, sleept de Kulluk nu naar rustiger water. Meer dan 600 mensen zijn betrokken bij de reddingsoperatie.

Onderzoek

Door het stranden van de Kulluk kunnen de olieboringen van Shell in Alaska in gevaar komen. Leden van het Amerikaanse Congres willen een onderzoek naar die boringen in Alaska. Vorig jaar zomer waren er ook twee incidenten met schepen van Shell in het gebied. Volgens verschillende milieu-organisaties, waaronder Greenpeace en het Wereld Natuur Fonds, toont het incident met de Kulluk aan dat Shell niet is opgewassen tegen de extreme weersomstandigheden in het poolgebied. Zij willen dat de olieboringen in Alaska stoppen.