Het Montesquieu Instituut organiseert samen met dagblad Trouw voor de vierde keer op rij een debatreeks. In 2013 staat de reeks in het teken van de Staat van de Europese Democratie.

Het lijkt erop dat, met de economische integratie in een stroomversnelling, ook de politieke integratie in de Europese Unie weer vaart begint te maken. In de komende debatreeks onderzoeken we hoe onze buurlanden denken over de verdergaande politieke integratie in de Europese Unie. Is er veel vertrouwen in de Europese democratie of wordt er eerder gekozen voor de nationale democratie? Welke issues worden in onze buurlanden als probleem gesignaleerd en is er een spanningsveld tussen de nationale en de Europese democratie? Wordt ook bij andere lidstaten de aarzeling om 'soevereiniteit af te staan' eerder groter dan kleiner? En, wat kunnen wij van elkaar leren?