Stichting Burger feliciteert: het Vredespaleis

2013 is het jaar dat het vredespaleis, voorganger in recht en vrede van vele organisaties 100 jaar bestaat.

Het Vredespaleis paste volledig bij de droom van een wereldvrede zoals die werd gekoesterd op de eerste Haagse Vredesconferentie. Na zijn voltooiing werd het dan ook toegejuicht als een waar droompaleis voor de wereldvrede, even ‘machtig en grootsch als de idee van den wereldvrede zelve’, in de woorden van een ontroerde schrijver uit die dagen.

Ook mag niet onvermeld blijven dat de befaamde staalmagnaat en filantroop Andrew Carnegie ruim 100 jaar geleden bereid werd  gevonden om de bouw van een wereldvredescentrum in Den Haag mogelijk te maken met een schenking van 1,5 miljoen dollar. Voorwaarde was dat het ‘Vredespaleis’ niet alleen het Permanente Hof van Arbitrage zou huisvesten maar ook een juridische bibliotheek van het allerhoogste niveau. Voor het beheer van het geld en de voorbereiding van de bouw werd in 1904 een speciale stichting gevormd. Deze Carnegie-Stichting is tot aan vandaag nog altijd eigenaar en beheerder van grond en gebouw.

Vredespaleis, Carnegie-Stichting, Den Haag en de wereld, gefeliciteerd!

Meer informatie: Klik hier..