Uri Rosenthal

Uri Rosenthal was vanaf de oprichting van Stichting Burger (2006) tot zijn aanstelling als minister (2010) lid van onze raad van advies.

Overige Info

Uriël (Uri) Rosenthal (1945) is Nederlandse politicoloogbestuurskundige en politicus. Van 14 oktober 2010 tot 5 november 2012 was Rosenthal Minister van Buitenlandse Zaken in het kabinet-Rutte I en was daaraan voorafgaand van 1999 tot 2010 van de Eerste Kamer voor de Volkspartij voor Vrijheid en Democratie (VVD). In de Eerste Kamer hield Rosenthal zich bezig met justitie, buitenlandse zaken en defensie. Vanaf 1 mei 2005 was hij fractievoorzitter. Na de Tweede Kamerverkiezingen 2010 werd Uri Rosenthal op 12 juni 2010 benoemd tot informateur.

Rosenthal is oprichter en was tot zijn ministerschap voorzitter van het COT Instituut voor Veiligheids- en Crisismanagement, een in Den Haag gevestigd instituut met stevige netwerkverbindingen naar Rosenthals faculteit.